02 maart 2013

Goede marathontraining

Vandaag met de Road to Rotterdam groep meegegaan, 30 kilometer,
met de tweede en vijfde 5 kilometer, in zo'n 4.12 per kilometer. De rest in zo'n 4.45 gemiddeld. Aansluitend liep ik nog even 3 kilometer. Totaal 33.2 in 2.32. Het ging erg goed en gemakkelijk, 4.45 tempo voelde langzaam, 4.15 voelde ontspannen, pas bij 4.00 (we liepen enkele kilometers tegen dat tempo) was het niet meer helemaal relaxed.

Na afloop voel ik eigenlijk geen vermoeidheid, de blessure is niet verergerd en is eigenlijk bijna over, en benen voelen erg goed. Komt vast en zeker van de grote basis die ik al gelegd heb in combinatie met afgelopen twee weken relatief relaxed trainen.

Het duurblok krijgt toch nog vorm:



Ik heb nu 256 km in 19 dagen gelopen, dit is gemiddeld (7*256/19) = 94 km/week, en 47 kilometer 'aeroob equivalent' bij elkaar gefietst (die lange balk, veel meer dan begroot) zodat ik een trainingsbelasting van 110 km/week heb.

De lage hoeveelheid 10km-tempo's (namelijk 0) en de relatief lage hoeveelheid marathontempo, komt door mijn lichte blessure die nu dus bijna voorbij is.

Maar, ik heb dus 3 vliegen in 1 klap geslagen: bevestiging dat ik weer belastbaar ben, kwalitatief goede marathontraining, en 'bewijs' dat de conditie goed is. Komende weken, in het ideale geval: weekjes van 100+ lopen, en lange duurlopen van 37km (volgende week, in 2.55 ofzo), een 20 a 25 vlot T14.5, en nog de vierder RtR 35km. Als dat allemaal lukt heb ik mentaal geen belemmering meer om voor de 2.56 te gaan. Lichamelijk zit het misschien nu al wel goed, maar dat moet dan nog vergezeld gaan van een keiharde overtuiging....

POV


ps.. zondag 13k gelopen, en op een weektotaal van 100 uitgekomen. Perfect weekje eigenlijk. Komende week zal lastig worden om de kilometers te halen want maandag/woensdag/vrijdag/zaterdag weinig trainingstijd. Zondag gepland een 32k (ofzo) lange duurloop in de middag, na een 8k ochtendtraining. Woensdag kan ik geen training geven, G. neemt over.



Geen opmerkingen: