17 mei 2013

Regen

Vandaag had ik gepland eerst een uurtje te lopen, daarna een stukje looptrainer-3 begeleiding. Maar tijdens het inlopen begon het steeds harder te regenen en toen had ik opeens geen zin meer. Wie laat zich nu voor de lol kleddernat regenen. Natte pant, koud nat shirt etc. Niet leuk, risico op blessures en ziek worden.

Eigenlijk wil ik alleen 'mooie trainingen' doen, altijd. Met goed herstelde en krachtige benen lekkere 40 of 60 km fietstochtjes of duurlopen met vele minuten blokjes etc etc.



Hierop even doorgaan: het 'geen zin' of 'wel zin' is voor mij een heel belangrijk signaal. In de praktijk, als ik 'hard doortrain' zonder 'zin' te hebben in de training, kom ik in grote problemen. Dit is mij al ...tig keer overkomen in mijn 32 jarige loop periode (ben in sept 81 begonnen).

Bijvoorbeeld: 8x1000 lopen 'op mentaliteit' zonder het leuk te vinden. Dit werkt op allerlei slechte manieren door: je vraagt je af waar je mee bezig bent, je voelt je benen de hele tijd, je bent de hele dat bezig je te focusen op herstel wat maar niet komt, daar raak je weer depressief van etc etc.

Dit hele gedoe omzeil ik altijd door te wachten tot ik wel 'zin' heb. Het kan wat dagen duren, maar dan heb je ook wat. Dan opeens de mooie 8x1000 waarna je nergens over hoeft na te denken, helemaal niet moe bent, energie zat hebt..... overigens is het in zo'n 'geen zin' periode wel altijd lekker om wat te trainen, en dat heeft dan het karakter van bezigheidstherapie.

De 'geen zin' periode duurt nu 4 dagen, vanaf dinsdag. Wachten maar.....


POV


2 opmerkingen:

Unknown zei

Herkenbaar, maar hoe los je ´geen zin´ op op de dag van een wedstrijd? Bij mij ligt het omslagpunt meestal bij het zien van het startveld. Maar met lood in de benen naar een run toe gaan is niet prettig.

paul oude vrielink zei

Je hoeft het niet echt op te lossen... ik denk dat je dan gewoon mee kan doen zonder jezelf onder druk te zetten.
'dan komt er maar een slechtere tijd uit', geen enkel probleem. Gewoon relaxed lopen is altijd fijn.