19 juli 2013

PR!

Elk jaar doe ik een paar keer een tijdrit van 60 kilometer, meestal rond de Tour. Vanavond was het zover: lekker weer, goede benen... ik kwam tot een GPS geklokte 60k in 1.55.00 (GPS: klokje stoppen bij verkeerslichten / gevaarlijke situaties, en weer starten zodra de snelheid op 28 km/u ligt).
Het was onverwacht lastig, het waaide vrij hard en ik was na 15 km tegen de wind in al aardig verzuurd... maar gewoon doortrappen.

Misschien zondag nog een keer hetzelfde tijdritje, dan zonder wind hopelijk en misschien 1.52. Zou erg mooi zijn.

Dit is ook allemaal in het kader van marathonvoorbereiding, natuurlijk. Zo'n twee uur hard fietsen waarbij je na 20 minuten al wat zere benen krijgt is mentaal bijna net zo lastig als de marathon: onoverzichtelijk lang. Verder is het (als je maar hard genoeg fietst) een goede training waarin je je wel kan uitputten maar waarin er niets 'stuk gaat'. Ideaal dus om vermogen te kweken om 5 minuten harder op de marathon te lopen.
(overigens: de term 'mentaal lastig' hmm... ik vind zelf een marathon niet 'mentaal lastig' nu ik erover nadenk)

POV

ps... de tour de france... het is al net zo saai als al die andere jaren. Alle renners starten, er rijdt een groepje weg, iemand wint, er is een persconferentie, er zijn dopingvragen die al dan niet handig worden omzeild, er zijn wat meningen en er is wat gespeelde verontwaardiging ('waar moet het met onze mooie sport naar toe').
Er wordt een bepaald script gespeeld, de karakters veranderen elk jaar (behalve Mart)....









Geen opmerkingen: