23 september 2013

Analyse; aanpak laatste vier trainingsweken

Analyse

Ik heb nu ongeveer 100 km/week de laatste 8 weken gelopen; daarnaast nog fietsen.

Afgelopen 6 dagen hebben een vrijwel ideale trainingssindeling: zo'n 78% goed kwalitatief aerobe training, 17% marathonhartslag; 5% 'hard'.

In totaal 1100 minuten bezig geweest:
- hf < 120: 190 minuten. Voornamelijk bergaf of rustig fietsen
- hf < 130: 394 minuten. Vele duurlopen maar ook rustig klimmen of op vlakke fietsen
- hf < 140: 274 minuten: Vlottere duurlopen en wat bergop fietsen
- hf < 150: 193 minuten: Hier zitten alle zwaardere klimmen in
- hf < 160: 50 minuten: voornamelijk de Ax 3 domaines klim waarin ik voluit naar boven ben gereden. Was erg mooi en zwaar.

Nu voelt, mede omdat ik me aan de trainingsindeling gehouden heb, alles helemaal okee. Benen voelen sterk en goed.

Vooruitblik

Er zijn mensen die nu gaan zeggen  'doe toch rustig aan, voorzichtig'... maar dat ga ik niet doen. Gewoon vol doorgaan. Dit betekent helemaal niet dat alle trainingen opeens pijn moeten gaan doen, integendeel. Ik probeer juist de training allemaal 'gemakkelijk' te lopen zonder ergens doorheen te rammen. Maar wel veel kilometers. De hele kunst is om fit te blijven en nergens te overbelasten en toch behoorlijk veel te trainen.

De aanpak is grofweg om 3 weken van 110-120 te lopen, met nog 3 lange trainingen:
- een 36k met 6-5-4-3-2 km tempo zodat ik die 36 in 2.40 ofzo loop.
- een 32k vrij rustig (hartslag < 130)
- een 26k met 4x3000 meter marathontempo in het laatste weekend.
- de laatste 10 trainingsdagen bevatten maar 3 'echte' trainingen, de rest is ofwel kort loslopen ofwel nietsdoen.

Verder bekijk ik per dag/week hoe/wat ik ga doen....


POV

ps.. vanavond 17.5 k in tempo 4.50/km gemiddeld, met 3x1000 meter in om en nabij marathontempo. Wat al moeilijk genoeg aanvoelde. Je gaat dan denken 'dit gaat echt nooit lukken'... en je zet jezelf onder druk. Maar belangrijk: niet onder druk zetten, er moet niets. Zelfs indien volledig mislukte marathon is er niets, herhaal... niets, aan de hand. En toch ga ik het proberen.


Geen opmerkingen: