02 september 2013

Dertig+

Vandaag: een interessante trainingsdag. Zou de 30+ kilometer lukken? Zo nee dan wordt de marathon misschien onhaalbaar. Zo ja: hoe zou het lopen...

En het ging goed. 


Eerst 1k inlopen in 5.30. Dit voelde 'erg langzaam' en hartslag was een schrikbarende 110.

Daarna: 21.5 kilometer in 1.38.55, met een mooi gemiddelde van 4.35 per kilometer. Dit ging heel goed... Hartslagmeting hier ook erg laag: rond de 125 voor 13 kilometer per uur. Dit komt vrijwel zeker doordat ik in anderhalve week 230 km (ofzo) heb gefietst. Daar wordt een hart groter van.

Toen drinken + schoenenwissel: ook even op wedstrijdschoentjes natuurlijk.. nog 8.5k in 38.50. Dit ging wat lastiger, voelde na het opnieuw starten iets van vermoeidheid en wat langzamere kilometers van 4.45. Maar na zo'n twintig minuten begon het weer te lopen en de kilometertijden zakten naar 4.30, laatste k in 4.20. Even uitlopen 1.5k langzaam, en lekker trainingsgevoel in heel mijn lichaam. Erg fijn als dit soort trainingen zo goed gaan. 

Totaal 2.17.45 over 30 kilometer... voor wie denkt dat dit 'hard' is: er komt nog een mooie 30k in 2.12 aan (2.5 inlopen; 13x (1k in 4.05 - 1k in 4.30); 2.5 uitlopen.).


Overzichtje van laatste 35 trainingsdagen:
- 470 kilometer ofwel 94 km/week;
- zo'n 300 kilometer fietsen wat een aeroob equivalent van 120 kilometer oplevert
Dit komt op een 'aerobe belasting' van 118 kilometer per week neer, wat voldoende is voor een 2.52-2.54 (hoop ik). 

Komende tijd: voorzichtig verder met veel trainen....ik zal grofweg proberen 110 km/week te halen en de lange trainingen goed uitvoeren.

POV

ps... the day after. Ik voel me prima. Geen spierpijn. Wel is er wat herstel nodig. Goed eten. Ook nog wat gevoelige voeten. Misschien vanavond een rustig fietstochtje ipv hardlopen?

ps2... zie reacties hieronder. Ik heb nog geen manier gevonden om ze direkt te displayen. Het gaat over wel of geen voldoende rust. Ik zal binnenkort een blogje hieraan wijden met alle ins en outs en inzichten hierover. 

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik mis rust in je programma. Bob

paul oude vrielink zei

Goede opmerking, hier kan ik mooi op in gaan.

Er zit voldoende rust in het programma. Dit komt vooral omdat ik een principe hanteer van 'zware dagen echt zwaar, lichte dagen licht'.

Bijvoorbeeld: gisteren 30k op 13 km/uur, vandaag wat lopen/fietsen op hooguit 12 km/uur zonder moe te worden.

Misschien doel je op 'echte rustdagen' waarin je 'niets doet'. Deze dagen neem ik als ik voel dat dat nodig is (het is vrij intuitief...). Als ik me helemaal fit voel (en het is mooi weer) kies ik liever voor een lichte training.

Want: het is nu eenmaal een keihard feit dat 'kilometeromvang werkt' bij marathontraining. Des te meer kilometers des te harder gaat je marathon.
Dit houdt natuurlijk een keer op. Ergens is een vermoeidheidsgrens.

Ik zal er een der komende dagen een blogje over schrijven

paul oude vrielink zei

Bob... wil je je reactie nog toelichten... nu is het onduidelijk. Bedoel je 'mijn masterplan' of bedoel je 'wat ik allemaal aan trainingen doe'. Zo ja: welke trainingen zou je anders doen en waarom?