24 september 2013

Erg fijne training

Was de training gisteren nog energieloos en wat moeizaam, vandaag leek het wel alsof, BAM,  opeens in 1x de vorm helemaal doorkwam.

Want vanaf de eerste meter liep alles heel fijn.
Eerst lang inlopen met 4x1000, met hartslagen resp 130-135-140-145, om even te kijken hoe mijn aerobe bereik eruit zag. Bijbehorende tijden: 4.36 / 4.23 / 4.16 / 4.08. En voelde allemaal 'gemakkelijk'.

Daarna baan: 2x500 + 10x400, pauzes ca. 1.15. Tijden 1.54-1.51, en de 400jes in gemiddeld 86. Alle tempo's voelden 'raak', alsof ik nauwelijks moeite hoefde te doen en de timing precies goed was. Niet te ruime pas, niet te kort, keurig op de kaats. En erg prettig dat de trainer dit ook bevestigde... techniek helemaal okee dus. Inclusief pauzes liep ik 7 km in 29.00 hierbij, en ik voelde me eigenlijk nauwelijks moe. Het voelde alsof ik net goed warm was gelopen.

Na deze training ben ik overtuigd dat mijn trainingsaanpak helemaal raak is. Vorm is gevoelsmatig helemaal top. Geen spoor van overtraining of oververmoeidheidsgevoel; ook blijkt het doen van voornamelijk duurtraining geen enkele invloed op 'snelheid' te hebben. Het lijkt zelfs alsof het grote quotum duurtraining op een of andere manier verbeterend werkt op de looptechniek. Misschien komt dat omdat het aantal uren dat je je op de loopbeweging concentreert vrij hoog is (en: tijdens rustige duurlopen en rustige tempo's let ik altijd, elke stap, op techniek/houding).

De enige hoek waar problemen uit kunnen komen is de blessurehoek. Ik voel mijn voeten iets, dit komt volgens de kenners door het vele fietsen. Harde fietsschoentjes etc... Nouja. Opletten dus maar, niet meer fietsen, en alle training goed voorbereiden qua warmlopen/niet teveel forceren etc.

POV


Geen opmerkingen: