07 september 2013

Het gaat briljant goed

Vanochtend was het plan 17 km voorzichtig ivm voet. Maar heb er 21 van gemaakt.

Want (vrijwel) geen last voet.
En het liep dermate lekker: de eerste paar kilometer was mijn hartslag onwaarschijnlijk laag (117) bij een tempo van 4.49 per kilometer. Later (het werd warm) liep dat op tot 125. Maar is nog altijd zeer laag, en dit betekent:
- dat mijn hart efficient is: per pomp/slag wordt flink wat bloed rondgepompt
- mijn beenspieren zijn erg efficient in gebruik van zuurstof. Tempo hoog bij laag zuurstofgebruik betekent goede aerobe component.
- dat ik (eindelijk) goed hersteld was van de lange duurloop van maandag. Want de overige dagen liep het nog niet echt.

Trainingstempo bij submaximale hartslag is een goede voorspeller voor marathonsnelheid. 4.49 bij 125 betekent 4.01 bij de marathonhartslag van 145 (want per 10 hartslagen hoger, gaan er bij mij 24 seconden per kilometer af). Zou mooi zijn... we moeten het allemaal nog maar zien.

Alle data te vinden op: http://www.strava.com/activities/80644849

POV

ps... zondagochtend eerst zo''n 13 km in harde regen gelopen. Voor mijzelf is zo'n training volkomen zinloos, want: door kou en regen worden knieen en spieren stijf, zodat ik moet oppassen me niet te blesseren. Geen voordeel, wel nadeel. Misschien dat het voor anderen anders ligt... eenmaal thuis zijn inderdaad de kniepezen stijf en zijn bovenbeenspieren ook wat gevoelig ondanks het rustige 10-12 km/uur tempo. Snel nog even naar fitcentrum roden zometeen om in warme omstandigheden even me los te fietsen: daar 7 km op 13/14 km/uur in heerlijk warme omstandigheden, ik werd weer wat soepel. Ook erg lage hartslag bij relatief hoge snelheden (14.4 HF131). -> ik blijk mijn excel te moeten aanpassen. De grens tussen 'rustig' en 'enigszins vlot' moet van 12.0 naar 12.7 worden opgerekt...

ps2... nu aan het kijken naar TV. Tot mijn grote schrik had ik  '1 tegen 100' aan staan. Zo snel mogelijk het geluid uit gezet en daarna naar iets leuks gezocht. En ik heb het gevonden: 'De klim van de K2 in 3d':



Geen opmerkingen: