09 oktober 2013

20k + 18k

Vandaag eerst 10k rustig trainen (53 minuten, hartslag 115, en het lijkt erop dat ik de training van gisteren goed verwerkt heb).

Daarna training geven met in totaal nog eens 10k, waaronder 1x400 in 86 en verder een paar 14 km/uur tempo's' en nog wat rustig lopen. Op het eind toch wel wat moe in benen. Maar ook sterk tegelijkertijd.

Morgen (ik heb morgen tijd om te trainen) doe ik denk ik nogmaals 18k (of deels fietsen), dan waarschijnlijk 2 dagen rust/heel weinig, en dan zondag die langere training, komt planningstechnisch wat beter uit en is nog niet 'te dicht op marathon'. In totaal kom ik dan, in het blokje van afgelopen zaterdag tot komende zondag, nog op 140 km in 9 dagen wat ongeveer 112 km/week is. Dit is expres: want in het verleden bleek ik altijd 'goed' te zijn als ik nog vrij lang de kilometeromvang hoog hield.

===>

En dit werd 4.5k lopen plus ongeveer 65 minuten fietsen op 200 watt. Een Aeroob Equivalent van 18 kilometer. Hartslag zo tussen 120 en 135, echt aeroob dus en niet echt belastend. Had vandaag iets zere enkel, maar vrijwel geen last hiervan bij dit lage tempo. Morgen rust, zaterdag bekijk ik wel wat de training gaat worden.

POV

ps1... 'wellicht, misschien' heb ik dinsdag een fractie te hard gelopen. Vandaag toch wel wat zere enkels. Maar: "Ach wat was het een mooie training!!!"


4 opmerkingen:

Erik zei

Forse week nog, dik boven de 100k. Je blijft in ieder geval wel goed in je ritme. Ik merk dat mijn focus en ritme sterk minder wordt door het taperen. Dus misschien nog niet zo'n gek idee om 'gewoon' door te gaan.

paul oude vrielink zei

Ja.. over de mate van tapering zijn de meningen vaak nogal verdeeld.

Ikzelf heb al jaren geleden gemerkt dat ik de voorlaatste week in principe gewoon op volle omvang kan doortrainen. Als ik te weinig doe gaan mijn benen anders aanvoelen en verlies ik "iets", ik weet niet precies hoe/wat, maar dat voelt niet zo goed.

Zelfs: mijn beste marathons (2.35/37), liep ik met in het laatste weekend nog 50-60k in totaal. Wel veel rusten in laatste 4-5 dagen natuurlijk....

Johan Artmanni zei

Mannen, het lijkt me dat je ook in deze fase in de gaten moet houden hoe je je voelt en dat je goed naar je lichaam moet luisteren.
Cliché, cliché, ik weet het ...
Heb ik er "dus" nog 1: je eigen koers varen, haha!
En ach, jullie zijn inmiddels al zóó ervaren!

paul oude vrielink zei

Ja opzich is dat waar... zeker qua blessures. Maar verder qua luisteren naar je lichaam: je kan ook in de war raken van het interpreteren van alle signalen. Hoe moe ben ik... voelen mijn benen nog wel goed.. etc etc.

Mijn koers: alles vrij simpel houden, plan blijven volgen, uit de problemen qua blessures/ziekte blijven, voldoende rust qua werk etc.