26 november 2013

De eerste stapjes

... naar de 1.19.59
Ik proef natuurlijk enige scepsis, "het zal hem niet lukken". Maar dat boeit me verder niet. Wel of niet lukken, het leven is exact even goed (want waarom zou dat moeten afhangen van of toevallig iets wel of niet 'lukt'). Raar woord trouwens, lukken..  lukkenlukkenlukken.

Ok even ter zake.

De eerste 'harde' training ging goed. Hij viel volledig in het bovenste 10% segment: de snelheid was boven de anaerobe drempel, niet erg ver (3.43 per kilometer en HF158-160, bij een drempel van 3.49, een drempel die overigens naar die 3.43 omlaaggebracht moet worden om de 1.20 te kraken. Zes seconden scheiden me nog van de eeuwige roem).

800-1200-1600-1600-1200-800,  in:
2.56, 4.27, 5.56, 6.00, 4.32, 2.55.

Was erg lekkere training, bij de eerste twee tempo's leek het allemaal moeiteloos te gaan, daarna werd het wat zwaarder maar nooit 'harken'. Nu weer wat daagjes rustig. Overigens, heel misschien dan toch zaterdag de cross in Norg want zou wel leuk zijn, met een gigantische loopgroep deelname. Dit kan trainingstechnisch omdat die 10% 'zwaar' dan in een nieuwe week valt (dan moet ik wel de trainingen in de week daarna 'langzaam' doen).

Op de woensdag 14k gelopen. Benen waren okee, ik deed ongeveer 12x200 meter vlot (14 a 16 km/uur), tijdens de training, waar men 16x1.30 liep. 200jes, omdat als ik langer wilde lopen, dat opeens heel vervelend ging voelen in mijn benen. En dan te bedenken dat dit dan het gewenste halvemarathontempo is...

POV

ps.. kreeg nog vraagje over 'motivatie', waarom ben ik zo gemotiveerd om te trainen. Even over nagedacht. Ik zou de vraag willen omdraaien, 'wat vind je ervan dat je de hele dag op een stoel moet zitten en alleen maar 's avonds mag trainen'?

ps2.. Omdat ik 1.19.59 moet lopen, moet ik alles uit de kast trekken om dit te halen. Maatregelen (zie ook http://www.ergogenics.org/duursportsupplementen.html):
- Tarwekiemolie 1 eetlepel per dag. De vitamine E beschermt spiercellen en de essentiële vetten helpen de training. Dit moet NIET genomen worden in de spierpijnperiode na zware training (omdat dan het effect van de training verminderd door te grote hoeveelheden antioxydanten), maar in rustfasen voor wedstrijden (dwz wanneer er niets stuk is).
- Creatine. Dit verbetert het vermogen om harder te trainen en zorgt dat je beter herstelt. Zie http://www.creanite.com/DaviWB/Pagina89.html, beste is om geen creatine monohydraat te nemen (houdt vocht vast) maar een creatine ester.
- Cacao.... een goede hersteldrank is 'chocomel dark'. Heb er gisteren al een half litertje van gedronken. Kan het wel hebben. Zie: http://www.ergogenics.org/in-cacao-zit-een-duursportdrug.html, het stofje epicatechin verbetert werking mitochondria in spieren.
- Taurine: http://www.ergogenics.org/drie-kilometer-hardlopen-twaalf-seconden-sneller-door-taurine.html, hier kunnen we dus al 7x12 = 84 seconden winnen!?!??!?!.
- Natriumcitraat, 30 gram voor de wedstrijd, lijkt ook 0.3% (is ongeveer 20 seconden op halve marathon) op te leveren: http://www.ergogenics.org/de-vier-allerbeste-supplementen-voor-hardlopers.html.

Al met al lijkt het wel erg gemakkelijk om de benodigde seconden binnen te halen. Het kost natuurlijk wel wat, voor bovenstaande set moet ik vermoedelijk zo'n 50 euro ophoesten.


ps3... ohja hierbij mijn schema:


De 'rode trainingen' zijn 'zwaar'.
Al het andere varieert van 'gemakkelijk' tot 'heel goed te doen'.
Dus: nergens in de training zie ik af, het is allemaal op souplesse. Het grootste 'probleem' van de training is: kan ik alles inplannen, word ik niet ziek, krijg ik geen voet of enkel problemen.
Linkerkolommen:
- eerst het voortschrijdend 7 daags totaal: lopen + aeroob equivalent fietsen, zit heel mooi boven de 100.
- dan het voortschrijdend maand- en weekgemiddelde.
- dan totalen per dag

2 opmerkingen:

Johan Artmanni zei

Tja, het 'lukken'...
Je hebt het mooi beschreven.
Doet me denken aan mijn 1e en enige marathon.
Ik ging voor < 3.00u. Het werd 3.03u. Niet gelukt dus, maar wat wáááás ik blij! :)

Succes met je road to 1.19u. op de halve. Ik denk dat 't je gaat LUKKEN!!

paul oude vrielink zei

Oei...
het was eerst een grap maar lijkt nu toch serieuze vormen aan te nemen, we gaan zien waar dit allemaal heen gaat...
Anderen lijken er meer vertrouwen in te hebben dan ikzelf.