04 november 2013

Max testje, en baantraining

Maandag had ik zin om een maximaaltestje te doen.

Eerst 5 km loopband @13.5 km/uur, goed warmgelopen. En eigenlijk was ik aan het wachten tot 'mijn' fiets vrij zou komen.

Toen even infietsen en daarna: stand 'verrassing', 15 minuten, niveau 14. Dit kon ik afgelopen donderdag niet op vermogen trappen, maar vandaag wel. Veel kracht in de benen, en mijn hartslag zat na een minuut of 6 al boven de 160, ruim boven drempel. De laatste 6 minuten op 166, 168 aangetikt. Nog 6 slagen onder de drempel... Het werd een PR, 248 cal. weggetrapt wat op zo'n 255 watt gemiddeld neerkomt.

Even uitlopen.

Borrel loopgroep meegepakt...

Mooi.

Deze test betekent dat ik kennelijk veel vermogen kan genereren zonder dat echt te trainen. Want de laatste keer hartslag boven 155, is alweer zo'n 4 weken geleden. De laatste keer boven 160 is ergens voor de zomervakantie...
Betekent ook dat ik voor de 7heuvelen loop qua intensiteit niet meer veel hoef te doen, 'ik kan de intensiteit leveren als ik voldoende uitgerust ben'.

Dinsdag: wel gewoon de voorgenomen training doen: En dit werd: 3x2000:

Eerste in 90/93/90/93/90, (7.36) ging goed, voelde gemakkelijk.
Tweede in 89/92/89/92/89, (7.31), hier ging het laatste rondje wat moeizamer, ik kreeg opeens zware benen
Derde in 90/120/93/100/92, (8.15), ik 'stapte uit', maar sloot na 20 seconden rust weer aan bij een langzamer groepje. In feite liep ik dus nog 7.55 netto.

Omdat ik nog steeds in de 'geen risico nemen' stand sta, ging de derde rustiger. Als ik in de 'met het mes tussen de tanden' stand had gestaan was een 7.30 geen probleem geweest (vermoed ik) maar dan had ik waarschijnlijk overbelast.

Komende dagen nog wat meer vrij rustig omvang trainen en dan mogelijk maandag of dinsdag nog een wat grotere snelheidstraining. Bijvoorbeeld maandag loopband 10x1000 a 16 km/u met stukjes afdalen en klimmen (hoek -5 graden / +5 graden).

POV


ps... ik zag toevallig dat het Nederlands Record op de 100 km loopband staat op 8 uur 57 minuten.
Mijn eerste gedachte: dit is te doen. Want in het voorjaar liep ik 39 km in 3 uur zonder veel problemen... dan zou er nog 60k in een kleine 6 uur bij moeten. Dit moet te doen zijn. Misschien een leuk ideetje voor de 2014 Fitnesscentrum Roden spinning/hardlopen dag?!?!? Ik zal even achter de voorwaarden voor een NR aan gaan.

ps2... Mijn 'ideetje' om het NR te pakken werd in de kleedkamer vanavond meteen enthousiast ontvangen... EINDELIJK een NR houder in onze groep, ja! Maar ook: jij liever dan ik. Okee ik zal de kastanjes wel weer uit het vuur halen.

ps3... even een Valdepenas 2010 gepakt (het bier was op en de AH was dicht toen ik thuis kwam, vandaar)

4 opmerkingen:

Johan Artmanni zei

Dat WR willen we wel "meemaken", natuurlijk!!

paul oude vrielink zei

Hoho Johan,

NR, 8.57,
WR: 7.14.

Het WR staat vrij scherp, je moet 13.8 km/uur lopen. Niet helemaal onmogelijk, gewoon de band op 13.8 zetten en maar kijken hoever je komt.... het zijn maar 434 minuutjes.

Anoniem zei

en moet de band op 0% helling staan, of iets van 2%?

Volgens mij moet jij dat NR kunnen pakken, maar dan moeten de omstandigheden wel goed zijn, wat misschien lastig wordt in dat fitnesscentrum.

paul oude vrielink zei

Ja... omstandigheden waren vorig jaar bij die spinning marathon prima,
Band moet op 0% staan maar wel geijkt zijn.
Twee waarnemers moeten aanwezig zijn die afstanden etc noteren.