25 december 2013

Rusten en zo...

Gisteren nog werken en niet lopen,
vandaag niet werken en een klein stukje 10km lopen.
Morgen naar de famielje, vandaag helemaal 100% gereserveerd voor mezelf. 

Het kleine stukje lopen, met camera, om wat video's te schieten. Camera blijkt ook 50 beelden per seconde te kunnen leveren, en ik zag dat ik met een pasfrequentie van ca. 185 liep, wat goed is. Youtube maakt er overigens 24 ofzo per seconde van. Mijn rechterbeen draait wat raar in, maar bij landing staat alles weer goed. Dat rare indraaien met hak naar buitenkant komt omdat mijn knie anatomisch niet helemaal okee is. Er zit een soort bindweefselstreng in mijn knie waardoor deze anders scharniert. Ik krijg last van die knie als ik bijvoorbeeld mijn rechterbeen probeer recht neer te zetten. 


Verder is het natuurlijk Kerstmis, altijd een momentje om even te reflecteren. 

Er is zoals ik zei de clash tussen 'spiritualiteit' en 'wetenschap'... beiden proberen de wereld te begrijpen en te benaderen. Beiden proberen vragen te beantwoorden als 'wat gebeurt er na de dood' of 'waarom leven wij'. 

Zoals ik het zie gaat het ongeveer als volgt: er was miljarden jaren niets, toen is, om uiteenlopende en zeer onduidelijke redenen en met een enorme hoeveelheid mazzel, een persoon 'ik' ontstaan (mazzel: wat is de kans dat al die generaties voor mij elkaar hebben gevonden en niet misgelopen, etc etc), en om nog onduidelijker reden leeft die persoon dag na dag in goede gezondheid. En op een of andere manier zijn er zinvolle en minder zinvolle activiteiten, niet altijd even duidelijk te onderscheiden, om elke dag te doen.... en vervolgens wil je dat grote geluk dat je 'in leven bent' eeuwig laten voortduren door te verzinnen dat na je dood er nog steeds iets zal gebeuren... daarbij geholpen door een heleboel anderen die dat ook bedacht hebben (er is het ontstaan, er is het uiteenvallen, en er is de krampachtige poging om dat uiteenvallen te ontkennen).

Terwijl toch overduidelijk is dat alles in de natuur dat ontstaat, ook weer uiteenvalt en verdwijnt in het niets. Zelfs de hele aarde zal over viermiljard jaar worden opgeslokt door de zon, het is natuurlijk moeilijk voor te stellen dat 'wij' dan nog ergens 'leven'. Kortom volgens mij onderschatten we volkomen de enorme hoeveelheid mazzel die we hebben om überhaupt een X aantal jaren te kunnen leven en ervaren...

Verder is er een soort neiging van de wetenschap, de mens, om te proberen minder belangrijke vragen te beantwoorden of onbelangrijke dingen belangrijk te maken. Er worden vele onderzoeken gedaan om het beste trainingsschema voor atleten te bepalen, er worden miljarden aan zinloze deeltjesversnellers besteed, of aan de organisatie van overbodige olympische spelen... (ikzelf ben ook even aan het bedenken hoe belangrijk hardlopen nu eigenlijk helemaal is).

Ok even genoeg hierover, moet nog wat zeggen over zaterdag.. 

Benen voelen nu top, ik zie mezelf ergens tussen de 1.23 laag en 1.21 hoog lopen. Sub 1.20 zeker niet. 

Maar, hoe zou een sub 1.20 eruit zien? Eerst twee kilometers van 3.45 vlotte start; dan tegenwind en 8 kilometer a 3.54, schuilend in groepje. Windmee draaiend en een heleboel kilometers in 3.44 en voila... 1.19 is een feit. Het kan natuurlijk niet, maar mocht ik na een kilometer of twaalf nog op dit schema zitten, dan zal ik zeker een poging doen het door te trekken tot de finish. 

het tijdelijke natuurverschijnsel POV



ps.... kwam in het kader van bovenstaande nog wat video's tegen, o.a. deze:




ps2! Ben er weer ingetrapt, ik heb AH red hot chili chips gekocht, eksplisiet op de verpakking gecheckt of er geen e621 in zat, een paar handjes vol van opgegeten en ja hoor, tot 05.00 in de ochtend niet geslapen. (mijn reactie op e621 / MSG / Ve tsin is: bonzende hartslag, erg wakker zijn, niet kunnen slapen dus). Er stond slechts 'paprika, knoflook, specerijen' op. Ik dacht dat er een wet was die zegt dat e-nummers op de verpakking moeten staan? Niet dus.
HEREN FABRIKANTEN ZET EXPLICIET OP DE VERPAKKING DAT ER E621 IN ZIT!!!!!


2 opmerkingen:

Erik zei

Na de oerknal wordt alles tijdelijk en relatief...
Maar dat iets uit niets ontstaat ...? Eerder een soort 'circle of life'? Als de in- en uitademing van Shiva? En wat betekent het onbelangrijke hardlopen in de circle of life? Een nutteloze, zinloze bezigheid of een essentieel element die 'de mazzel' beïnvloedt?

paul oude vrielink zei

Je beschrijft het mooi!

De oerknal is op dit moment nog actief, voortdurend nieuwe dingen vormend uit het niets. Dit is groter dan 'de mensheid' en veelomvattender....

En ja....zodra iets er is is het zinvol en verdient aandacht. En wie zal zeggen hoe belangrijk het is. Onbelangrijke dingen contrasteren mooi met belangrijker dingen. Iets onbelangrijks heel goed doen maakt het belangrijk?!