22 maart 2014

10k (over 2 weken)

Ha,

Vandaag de mannen en vrouwen in Leek aangemoedigd en wat fotootjes gemaakt.
Want 'ik had geen zin om een wedstrijd te lopen'. Een of ander klein stemmetje zei 'nee'. Wat ook meespeelt: ik had wat spierpijn in linkerbovenbeen, en mijn benen voelden nogal strak en moe de laatste paar dagen. Ook had / heb ik nog last van linkervoet (vanwege val van trap een tijd geleden). Maar door het mini herstel blokje vanaf woensdag t/m vandaag (slechts 38 km in 4 dagen lopen) is dit alles denk ik wel rechtgetrokken.

Ook speelt er bij mij bij wedstrijden altijd het element 'spanning' mee. Niet dat ik last van wedstrijdspanning heb, integendeel. Ik bedoel: er is een bepaalde spanning, 'wil om te lopen', nodig, een of ander batterijtje moet vol zitten. En soms in trainingsperioden is dat er niet. Ik kan waarschijnlijk zonder problemen een harde zware training zoals 8x1000 oid lopen. Misschien dat ik maandag nog een wattage-fietstestje probeer en die zal een top wattage laten zien. Maar echt voluit in een wedstrijd willen gaan is weer wat anders.

Verder noemde S. vanmiddag een wedstrijd, de 10 van Assen. Op 6 april. Voorheen was dit de 8 van Assen, die wilde ik niet lopen omdat 8 een rare afstand is. Maar nu is het een 10, en op 6 april past deze helemaal perfect in de periodisering voor de 6 uur.

Want de huidige 'mesocyclus' (cyclus van een week of 5) is nu net halverwege en als ik de komende pakweg 12 dagen nog iets van 220 km loop, en dan enkele dagen rust, kom ik perfect uit voor die 10k: ik ben dan net gewend aan de lange duurlopen zodat ik niet overmatig moe die 10k kan lopen (uitleg: het patroon is dat in zo'n cyclus de eerste en tweede lange duurloop vrij 'hard' aankomen: moeheid en zware benen, en dat de derde/vierde lange duurloop beter verteerd worden omdat het lichaam dan gewend is aan de duur, en dan ook snel herstelt), bovendien is zo'n 10k een perfecte test om te kijken of ik niet 'overtraind' ben. Als ik met grote moeite net onder de 40 kan komen, dan is er een probleem. Als ik ergens in de 38 loop dan zit het goed met de voorbereiding, als er een wondertje gebeurt rolt er een 37'er uit (met 37.55 loop ik dan een age-graded PR. Dit zou vandaag nog 37.53 zijn maar over 2 weken ben ik 2 weken ouder en 'mag ik zachter lopen').

POV

ps... vandaag, zondag, getraind. In totaal 32 km. Opgedeeld in:
- 's ochtends clubtraining, ik deed zelf 5x800 in gemiddeld 3.09. Benen voelden erg goed en sterk, alsof ze vandaag opeens hersteld waren van al dat gedoe van vorige week.
- 's middags 20 km rustig, ergens tussen 11 en 12 km/uur. Geen last van spieren, wel van onderkant linkervoet. Oppassen. Maar conditioneel is er niets aan de hand. De marathon (of 6 uur) is voornamelijk een orthopedisch probleem.


Geen opmerkingen: