17 maart 2014

Age grading wordt weer van stal gehaald

Want ik ben van plan zaterdag de 10 km op de LeeksterLenteLoop te lopen.
Benen voelen, na nu en flink blok van vrijwel alleen maar duurwerk, met de dag sterker, en ik voel dan ook de power om een relatief goede 10 te kunnen lopen. Relatief, want als je eenmaal in het proces van veroudering zit, blijken matige tijden opeens relatief goed te worden.

In november had ik een 15 km in 57.36 gelopen, leeftijd was toen 50.45 jaar. Age grading kwam uit op 81.51%. Als ik dit percentage gebruik om een gelijkwaardige 10 km tijd te berekenen kom ik uit op: 37.48!

Maar: deze tijd geldt voor half november; ik ben inmiddels 0.33 jaar ouder geworden, en mag dan, voor een zelfde 81.51% waardering, 37.54 lopen!

Wat is het dus toch fijn om ouder te worden!!!

POV

ps. vandaag hometrainer, ik bleek een zeer lage hartslag van 116 te hebben bij 200 watt, een PR, en vast en zeker een gevol van de vrijdagse drie uur training. Morgen nog een op de baan wat lopen om te kijken of ik echt zulke goede benen heb, en dan een klein blokje rust. Wie weet gaat het wel goed!

ps2: als ik de marathon van afgelopen najaar 'age-grade', kom ik op ongeveer 79% uit; dit blijkt een 50mijl (80.4 km) op te leveren van 6.20 uur. Mijn 15km tijd daarentegen levert een 50mijltijd op van 6.08. Al met al zou ik dus iets van 75 a 78 km moeten kunnen lopen op een 6 uur... oei dat gaat pijn doen!!

Geen opmerkingen: