06 juli 2014

Doelen: Berenloop; winst in 50+

Op dit moment ben ik doelloos.

Lekker wat fietsen, dat wel... pas na de vakantie, op 10 augustus, ga ik beginnen met serieus trainen richting Berenloop. Doel is de 50+ categorie winnen. Zal wel erg moeilijk worden, maar is daarom ook prettig uitdagend doel.
Het schema zal vrij simpel zijn, gebaseerd op het plan dat ik vorig jaar voor Amsterdam gebruikte en dat heel goed is uitgepakt.

Concepten:
  • Snel het aantal kilometers op 100 of liefst 115, per week, brengen. De helft van deze kilometers heel rustig, de rest in de ideale 80-10-10 verdeling. Het 'snelle', hierbij, is niet erg snel, denk aan 6x1000 op 15.5 km/u ofzo.
  • GEEN HIIT training. Uit de voorjaarsexperimenten blijkt: van fiets-HIIT training ga ik harder fieten (het is jaren geleden dat ik de macht had om 33 km/u te fietsen, wat ik nu albijnaweerkan, zie onder), maar ik ga er niet harder van lopen.  Ik zou hardloop - HIIT training kunnen doen, het probleem hiervan is dat het te riskant is qua blessurerisico in verhouding tot het doel (voor een marathon is 'vo2max' minder belangrijk dan ordinair duurvermogen). 
  • Nogmaals: hoog aantal kilometers. De voorjaars-snelle 10 (38.14) liep ik na een periode van 3 a 4 weken veel rustige kilometers. Hoe ik het ook wend of keer: het recept van veel kilometers en weinig/geen harde tempotraining werkt erg goed. Het lijkt erop, hoewel ik het niet keihard kan bewijzen, maar zo komt het op mij over, dat hardlopen nog meer een technieksport is dan ik al dacht. De loopbeweging lijkt simpel maar het gemakkelijke harde lopen komt slechts tot stand als alle spiertjes in je benen precies op de milliseconde op het juiste moment samenwerken, en dit lijkt door rustige duurtraining, voor mij althans, goed te werken.dit werkt voor mij prima. 
  • Mocht ik na de vakantie nog last van heup+voet hebben: dit kan te maken hebben met fietsen en zou weg moeten trekken. Zo niet ->>; fysio.
  • En uiteraard de lange snelle trainingen (duurloop 25k 'hard'; 12x1000/1000 4.00/4.25), dat pas in october.

Hopelijk als alles goed gaat komt er ook nog ergens een goede halve marathon. Verder zou het mooi zijn als ik op uitsluitend duurtraining en langzame tempo's toch een snelle 10 km zou kunen lopen, hiermee de theorie bewijzend dat hardlopen veel meer een coordinatie- dan verzurings sport is.

Dit relaxte niet-inspannende schema gaat pas na de vakantie in, komende 3 weken lekker wat fietsen...

POV

ps.. vanaf begin mei (kaak) gemiddeld 53 km/week gelopen; geen lange duurlopen (behalve paar keer 18 km op 9 km/u RTRVR), en qua tijdsduur evenveel fietsen.

En dit had resultaat. Vanavond kon ik 10 km met een HF van 130, in 18.47 fietsen, een 'vet PR' en bewijs dat fiets-HIIT trainingen een heel goed resultaat hebben gehad. Vermoedelijk kan ik deze week ook mijn 60- en 40 km PR's aanscherpen tot ongeveer 1.52 cq 1.12, wat tijden zijn die ik al vele jaren niet gehaald heb. Had vanavond gekund, jammer dat het ging regenen.

Daarom is deze HIIT periode natuurlijk ook totaal niet weggegooid of zo, a) erg interessant, trainingstechnisch bekeken, b) het vermogen dat ik opbouw, met name het 60 km PR, staat volgens mij in direkte verhouding tot later dit jaar te lopen snelle lange afstanden. De mitochondria en adertjes die gekweekt zijn hoeven alleen maar aangepast te worden voor gebruik tijdens hardlopen. Het gaan nog heel interessante trainingsmaanden worden.

Geen opmerkingen: