02 juli 2014

Krachttraining

Maandag hebben wij (loopgroep Roden) een krachttraining van Stefan ondergaan: opdrukken, tijgeren, squats, squat-burpees, martelwerktuigen, bulgarian bag, ...  Overal doet alles nu een beetje pijn.

Dinsdag had ik daarom ook een rustdag nodig. Even herstellen na de zondagse ochtendtraining, avond 40km keihard fietsen en maandag.... De voorgenomen wedstrijden lijken planningstechnisch onmogelijk, ook kan ik mezelf niet echt opladen voor wedstrijden. 'wedstrijden, achja, waarom zou ik'. Maar ben wel helemaal fit, vermoedelijk.

Het is overigens de vraag wat nu exact de beste krachttraining is voor hardlopers:

  • Je kan ... tig x opdrukken en optrekken, maar: ga je er harder van lopen? Misschien wel. Deze oefeningen leren je om pijn te overrulen, en die vaardigheid zou je dan vervolgens ook in het lopen kunnen gebruiken.
  • Je kan kikkersprongen doen, deadlifts, maar: hoeveel is optimaal, en hoe diep moet je ze doen. Zijn deadlifts beter dan half squats?
  • Zijn sprongvormen qua risico-rendementverhouding beter of slechter dan statische krachtoefeningen? Misschien beter: meer risico, veel meer rendement. Misschien slechter, want statische krachtoefeningen werken ook prima.
  • Het is belangrijk om in uitgeruste toestand aan krachttraining te beginnen, omdat je dan voldoende intensiteit kan genereren.
  • Hoeveel krachttrainingen per week zijn optimaal? 1 of misschien 2? Of in bepaalde fasen 0, omdat het relatieve effect van duurtraining meer oplevert? Hangt dit ook af van wat je eerder aan kracht hebt gedaan? Blok-structuur van krachttraining.

Waarschijnlijk zal ik nog wat lang + hard fietsen, omdat ik waarschijnlijk helemaal in Tour de France sferen zal komen. 's avonds wijn drinken met Mart (als ie nog presenteert), na een goede zware fietstraining overdag.

POV

ps. woensdag bleken benen weer goed te zijn. 15 km incl 5x800 meter op 16 km/uur gelopen. Wel iets zere voet weer. Of ik ben kleinzerig.

Geen opmerkingen: