19 december 2014

Peize... ja of nee

Nadat ik op de dinsdag wat legpress had gedaan, bleek ik woensdag een heel klein minimaal beetje last van rechterknie te hebben. En vandaag (6km) was dat voor 99% weg.

Conclusie: legpress veroorzaakt bij mij nu iets last knieen waardoor ik sommige andere trainingen niet kan doen. Als ik legpress verder ga opbouwen kan dat erger worden met allerlei nare gevolgen voor mijn 'seizoen'. Een beetje knieblessure kan je zo twee maanden aan de kant houden waarna je weer moet opbouwen etc etc.

Aanpak: 
  • geen legpress meer, wel een aantal andere krachtoefeningen, gericht op hamstrings/bilspier en met ontzien van knieen. Ik zal tzt een paar filmpjes posten van deze creatieve krachtoefeningen. 
  • vanaf nu overgaan op een groot blok intervaltrainingen: elke week een training van het type '10x1000', en dit in een week of 8 uitbouwen tot bijv 3000-3000-2000-2000, alles op 16 km/u, afsluitend met NK 10 km (schoorl). 
Dit tweede puntje lijkt uit de lucht te vallen maar het past perfect na deze periode van rustig trainen/kracht. Het is ook onderdeel van concept Marathon Rotterdam 2015, omdat ik met deze aanloop, vanuit 'veel snelheid en kracht' de marathontraining in ga. En dat werd aangeraden in De Bijbel van Magness. 
Rond half februari zal ik snakken naar een 'omvangsperiode' en zal misschien de snelheid mooi kunnen worden omgezet in marathonvorm. 

Eerst maar eens Peize. Morgen kijk ik: als nog last knie dan niet lopen. Maar ik denk dat kans groot is dat ik start. Weggaan op iets van 3.50 per km en dan maar afwachten.

POV

En het werd....

3000 meter gelopen in 11.35, met een gemiddelde hartslag van 150. Overigens nog qua hartslag beneden de drempel. Ik startte de eerste paarhonderd meter snel, maar daarna was het wat boemelen omdat niemand tegen de harde wind in wilde lopen.

Daarna gestopt omdat ik in de verte mijn knie wat voelde, en geen risico wilde lopen. De wind blies ons over het parcours en ik moest teveel kracht zetten / knie forceren om bij te blijven. En het is voor mij erg moeilijk om voluit te lopen al er twijfel is of het wel verstandig is door te gaan. Dus gestopt, eigenlijk voordat de echte wedstrijd ging beginnen. Wel jammer, ik had graag betere indruk willen hebben ' hoe ik er voor sta '.Achja... Overigens was ik (vermoedelijk) nog niet hersteld van a) de eerdere trainingen deze week, b) werk etc etc, omdat 'de hartslag niet hoog wilde gaan'. Maar dat was dus niet reden van uitstappen.

Zodanig op tijd gestopt dat ik een dezer dagen alvast kan beginnen met de eerste der intervaltrainingen.

Weekstructuur die ik nu zal volgen (tot ergens in februari):

  • ma: 10x1000 op drempel (HF156)
  • di: (of duurloopje of soms ter vervanging maandag een hoge-tempo intervaltraining baan (HF naar 160))
  • wo: rustige training met versnellingen rond HF140
  • do: krachtoefeningen en fietsen (paar keer HIIT testje)
  • vr: rust
  • za: rustig lang lopen
  • zo: rustig lang lopen
Dit leidt tot iets als 60km rustig, 10km tegen drempel, 5k hoger. Dus de 80-10-10 structuur en proberen 'in vorm te komen', en hopelijk meedoen aan NK 10k Schoorl. 





Geen opmerkingen: