20 januari 2015

VIAD test nummer vier

Morgen ga ik (als er niet al te veel pijntjes zijn) een anaerobe drempel/max test doen (inmiddels gedaan, zie grafiek). Dat 'max' staat er ook bij, want ik kwam een onderzoek van Noakes tegen waarin hij zegt: 

Peak treadmill running velocity during the VO2 max test predicts running performance.

Dit betekent volgens mij dat de maximale snelheid die ik op die drempeltest haal, voorspellende waarde heeft voor een eventueel te lopen 10 kilometer. Dit komt uiteraard omdat in die max snelheid, 'alles in zit': VO2Max, techniek, doorzettingsvermogen, controle techniek onder vermoeidheid, verzuringsvermogen (wat dat ook is). 

Vermoedelijk zal de anaerobe drempel hetzelfde zijn, rond de 15.5 km/uur, maar hopelijk zal het aantal seconden dat ik op 18.4 km/u loop, hoger zijn dan tachtig seconden.

En ja... dat was het. Ik kon nu 500 meter lang 18.4 km/uur lopen, ongeveer 95 seconden.


Ging goed, hartslag in begin wat hoger dan vorige keer. Ik voelde me ook vermoeider, die zaterdag duurloop was er toch wat in gehakt. Gezien de grafiek (bij 16.0 km/u iets minder herstel) is mijn drempel niet gestegen, blijft rond naar schatting 15.3 km/u liggen, bijbehorende hartslag nog steeds 152, maar had wel iets meer vermogen. Het herstel na de 17.6 km/uur is beter/dieper dan de vorige keer en ik was iets frisser waardoor ik de 18.4 nog 500 meter kon doorlopen. Had op mentaliteit nog misschien wel een minuutje door gekund, maar aan de andere kant... zakte al bijna door benen.

Overigens, het voelde aan het begin van de 17.6 niet best. Pas na 2 minuten kreeg ik vertrouwen dat ik het zou halen. Benen deden aardig zeer maar ik kon de coordinatie goed houden (of: de benen konden hun coordinatie goed houden)

Grappig/merkwaardig is om te zien dat de hartslag bij de 18.4 km/uur, in die anderhalve minuut, ondanks alle stress, niet eens boven de 160 komt. De hartslag loopt zover achter, misschien komt bloedsomloop wel te traag op gang om die 18.4 te kunnen doortrekken.



Bovenstaand zinnetje van Noakes is trouwens interessant. Zou het betekenen dat als je traint op je max loopsnelheid op de loopband, dat dan je wedstrijdprestaties omhoog gaan? Of moeten eerst je wedstrijdprestaties omhoog en dan blijken je tijden op de loopband te verbeteren? Ik neem aan het eerste. Voor de trainingspraktijk betekent dit: train op het bereiken van hoge snelheid onder vermoeidheid om je wedstrijdprestatie te verbeteren. 

Trainingen die geschikt zijn, ik verzin er een paar: 
  • 6x1000 met 1.30 pauze. De eerste 3 net onder de drempel, de laatste 3 telkens 10 sec harder. Ik zou moeten doen: 3.55/3.55/3.55/3.45/3.35/3.25
  • 15 minuten climaxloop loopband. Starten op 15 km/u, elke minuut er 0.2 km/u bij drukken tot het niet meer gaat (waarsch na 13.00 ofzo).
  • 3x3000 met 3'pauze. De eerste onder drempel, de tweede op, de derde 1 km/u erboven en doorlopen tot je de snelheid niet meer kan houden. Bijv 12.20 / 11.45 / 2200meter in 3.40 per km. 
  • Freeformat vaartspel: met lopers van ongeveer gelijk niveau 15 minuten vaartspel. Lopers mogen op eigen initiatief overal versnellingen plaatsen, en als je niet voorop loopt moet je achter de koploper aan. Verplicht om zo lang mogelijk bij te blijven (maar afhaken mag, dat is dan het einde van het vaartspel voor die loper, dus niet in langzamer tempo uitlopen).
Trainingen die (vanuit dit concept geredeneerd) niet geschikt zijn voor dit directe doel (wedstrijdprestatie verbeteren), maar wel geschikt in eerdere voorbereiding  of als 'overige training' (voorwaarden scheppen, spiercellen kweken), ik verzin er een paar:
  • 12x400 meter met 1.30 pauze op de drempel. Wel geschikt als 'onderhoud', maar ongeschikt om wedstrijdprestatie te verbeteren
  • 8000m tempoloop net onder drempel (8k in 33 minuten). 
  • Rustige duurloopjes

Geen opmerkingen: