02 februari 2015

Jeej!! Eindelijk weer eens een fatsoenlijke intervaltraining

Vandaag 10x1000 / ca 1.45 pauze, T16, gelopen.

Zie de grafiek:



De grafiek is buitengewoon interessant, en wel hierom:

De eerste drie tempo's waren op 11.2, 12, en 14 km/uur, om te bepalen hoe fit/niet overreached ik was (zie mijn blog over LSCT van enkele dagen geleden). En wat bleek: hartslag steeg telkens snel naar een lage hartslag en ook de 14 km/u (bij HF 133) kostte geen noemenswaardige moeite. Dus lage hartslag bij hoge snelheid = alle seinen groen.

Verder had ik geen last van teen/heup/etc, bij datzelfde inlopen, dus: GO met de 10x1000.

De eerste twee tempo's waren 1200 meter. Telkens heb ik na 1 minuut het herstel gemeten (in de grafiek is dit niet te zien omdat pauzes ca 1.45 waren. De diepere pauze was een toilet stop). Dit herstel bleek even goed te zijn als mijn vorige week-VIAD test. Hartslag ca 150-152, herstelhartslag ca 120, later 125. Allemaal prima.

Hartslag stabiliseerde zich, ik kwam niet boven de 152 uit. Dus geen 'opbouw van steeds meer vermoeidheid' wat doet vermoeden dat ik niet ver boven de drempel zat. 

Kortom: waarschijnlijk een zeer effectieve training.

De bottleneck qua inspanning zat in mijn benen. Ik had lucht genoeg, maar op een gegeven moment gingen bovenbenen wat branderig aanvoelen en werden kuiten een beetje ballonkuiten. 

Verder is te zien, de temperatuur, ongeveer 24 graden in de sportzaal. Lekker warm dus. Geen probleem voor mij, en geen wonder ook dat ik dat soort temperaturen buiten helemaal niet erg vind. Lekker weertje!

Een vervolgtraining, gezien het goede herstel, en gezien de verwachting dat de benen een boost hebben gekregen van deze training, zou kunnen zijn, dezelfde 10 kilometer maar dan in minder intervals gelopen, zeg een stuk of 6 a 7, en dan nog met iets meer 'aeroob gevoel'.

POV

ps... en de dag erop: hele goede benen, nergens last van, lekker 14 k op T12 gelopen. Net alsof de timing in de benen door gisteren is losgeschud. 

En de woensdag, 18 kilometer, het is dat ik nog wat moest wennen aan de nieuwe Cumulus 16 schoentjes, maar had een erg goed gevoel in mijn benen, wilde zo wel door naar de 25k. Goed gevoel: 'macht', gemakkelijk 12 km/u kunnen lopen, fit gevoel, ja ik weet niet, gewoon goed, sterk.

En dan donderdag schaatsen, 
vrijdag iets korts, 
en zaterdag: RoadToRotterdam, 25km 'met blokjes', de bedoeling is het tweede en vierde blok van 5k, op zo'n 14.5 km/u te lopen. Heb al tijden niet meer zo lang dat tempo gelopen, weet eigenlijk niet eens of ik dat nog wel kan. We gaan het zien.



Geen opmerkingen: