21 februari 2015

Schoenen, schoenen....

Ha,

Ik heb nu de Adidas Energy Boost 2: 315 gram per schoen, bedoeld misschien voor de marathon.
Ook heb ik nog tweepaar Asics Gel Tarther 2: 240 gram per schoen.
Verder ook gekocht de Cumulus 16: 370 gram per schoen, bedoeld als trainingsschoen.
Ik heb ook de AdiZero nog liggen, ook een optie. Zijn ook vrij licht, ik denk 200 gram ofzo.
Verder heb ik oudere Cumulus (nog 2 paar die bruikbaar zijn)

Net ook even gezocht naar lichtere wedstrijdschoenen: ik zie de Asics Hyperspeed 6: 195 gram (maat 11)

Waarom is dit belangrijk?

Wel, omdat... omdat.... Elke gram (per schoen) scheelt circa 2 seconden op een drie uurs marathon (omgerekend van 0.9% energiebesparing per 50 gram per schoen).

De rekensom: ik liep op mijn Tarther's, 2.57.34 in Amsterdam 2013.
Op mijn Cumulus 16 zou dit zijn: 3.01.35
Op de Energy Boost: 2.59.40
Op die Hyperspeed: 2.56.10..... hmm....
Op blote voeten: 2.49.45.....

Natuurlijk zijn zwaardere schoenen iets comfortabeler, aan de andere kant, op zwaardere schoenen kan je soms niet zo fijn Echt Hard lopen. De schoenen voelen aan als een soort 'klompen' en eigenlijk is alleen 12 km/uur echt comfortabel. Als de schoen te licht is is er te weinig steun en daarom gaat 2.49 uiteraard niet lukken.

De Adidas Energy Boost zitten goed, ik kan er vrij gemakkelijk harder mee lopen, Het is hoe dan ook een goede trainingsschoen, maar voelt nog vrij zwaar. Het verschil met de Hyperspeed is maarliefst 3.5 minuten op de marathon. Dat is nogal wat.

Voettechnisch gesproken interesseert MIJ maar 1 ding: is de schoen goed passend rond het grote teen gewricht... want 42 km op die teen, dat is belastend. Komende dagen/weken maar e.e.a. uitproberen op marathonsnelheid. De Tarther's zitten aardig goed, maar zijn al wat versleten, en (net even gekeken) een nieuwe Tarther II is eigenlijk nergens meer te koop.

Deze week maar wat testen, op de Boost wat wedstrijdtempo lopen, op de Tarther's..... en dan kiezen.

POV

ps. de training: vrijdag 22k loopband, hiervan 2x4k marathontempo Tarther's. Zaterdag 17 + 5k T11-12, rustig aan om goed te herstellen. Zondag wellicht 's ochtends 14k, en dan later op de dag een vlotte loop met de Tarthers of Boost op het asfalt. Even afwachten maar.

ps2: zondag eerst 12k lopen/training geven, daarna, later, 30km fietsen in 1.02.48, ging redelijk, het waaide vrij hard (23 km/u heen, 37 km/u terug).

ps3: daarna gegeten:
- omelet van 3 (DRIE) eieren (reden: HET IS NIET SCHADELIJK!!!!) , en wat wokkels om de koolhydraten weer wat aan te vullen en wat groenten.
- gisteravond toasts met volle roomboter en vette kaas gegeten. Reden: HET IS NIET SCHADELIJK!!!! Waarom ben ik 35 jaar lang voorgelogen!!!! Ik heb het voedingscentrum ook gevraagd hun verouderde richtlijnen aan te passen, maar dat zal vast nog wel even (ik zeg: 3 jaar) duren.

Over dit, binnenkort en aparte blog. Daarin ondermeer: verzadigd vet eten mag gewoon, is niet slecht voor het hart; eieren: geen probleem om 3 eieren per dag te eten. Overigens oppassen met dingen als zonnebloemolie, en graag wel vis cq visolie eten. Het is nog even wachten omdat ik het volledig wil documenteren met referenties naar studies en zo (want het is nu eenmaal zo: mensen laten zich pas overtuigen als ze het bewijs echt keihard letterlijk voor zich zien. En dan nog...).


Geen opmerkingen: