03 juni 2015

meer grafieken: het lastige probleem van VIAD analyse

Dinsdag VIAD testje gedaan.

Kanttekening: maandag had ik al vrij hard getraind: 6x240 watt (gemidd. HF 137, prima), en een mini HIITje van 5x30sec hard /15 sec pauze die aangaf dat ik veel vermogen heb. Daarna had ik nog even op de loopband gelopen: 1500 meter op 15.2 km/uur. Hartslag 140, zeer laag.

Een dag later dus een VIAD. Deze ging best goed, hoewel het erg warm was in de sportzaal (veel warmer dan een dag eerder), het was ongeveer 25 graden. Door die warmte: cardiac drift, hogere hartslag door warmte. Maar is voor een VIAD test geen probleem.

De grafiek: 


Het meest linkse tempo (4 minuten) is 12.8 km/uur, gemiddelde HF123. Bij 16.0 km/u (nummer 5) is max HF 151, wat prima is. Daarna HF156 bij 16.8 km/u en HF160 bij 17.6 km/u. Allemaal goed, en voor het eerst in weken (ondanks alle HIITs) dat ik weer eens de hartslag160 aantik!

Uiteindelijk 18.4 km/u geprobeerd maar na 510 meter gestopt. Is wel een PR, vorige was 500 meter. 

Een fijne training met ca 14 minuten op hoog tempo (16.0 en hoger) gelopen. 

Maar qua analyse: het is vrijwel onmogelijk te zeggen waar mijn Anaerobe Drempel ligt. bij 16.0 km/u ligt het herstel nog keurig op het lijntje. Dit zou betekenen (met correctiefactor 0.6 km/u) dat mijn AD op 15.4 km/uur is. Dit is het beste resultaat dit jaar, en voor het eerst dat ik met 16.0 km/u 'volledig herstel'. Maar qua gevoel voelde het toch wel hard, en ik vraag me af of ik daadwerkelijk 15 km in 58.30 kan lopen. Maar wieweet...

POV

Geen opmerkingen: