30 augustus 2015

De kwart triathlon: moeizame maar leuke ervaring

Gisteren heb ik een kwart triathlon volbracht in 2.36.10.

Een matige tijd, maar er zijn excuses!

Ten eerste was de fietsafstand een kilometer langer.
Ten tweede deed ik in totaal ruim 5 minuten over de wissels. Want ik had geen mooi tri pakje en had geen zin om in mijn zwembroek te fietsen en te lopen. Verder is het toch vrij lastig om met totaal verzuurde armen je zwembroek uit te trekken, wielerbroek aan, afdrogen, helm op etc etc etc...

Ten derde: het zwemmen. Hierbij de grafiek:


Deze bestaat uit 650 borstcrawl- en 350 schoolslag meters. Het was allemaal erg zwaar. Totaal 27.05 gezwommen, zwembrilletje vol water... de eerste 200 meter ging nog wel maar daarna kon ik mijn armen nauwelijks het water uit krijgen. Misschien (of: vrijwel zeker) doe ik technisch dingen fout. Maar wat meer trainen.

Ten vierde: als je gaat fietsen met totaal verzuurde armen, dan is dat niet fijn, zeker niet als er drempeltjes en stoepjes zijn. En ook niet als om onduidelijke reden de benen niet erg goed aanvoelen en bij niet al te hoge snelheid de verzuring al intreedt.



Ik weet niet precies waarom het niet liep. Misschien omdat het 's ochtends vrij vroeg was? Eventueel te hard getraind maar de laatste week eigenlijk niet veel inspannends meer gedaan dus dat is het ook niet. Of misschien zat al het bloed wel in mijn armen, ofzo. 

Hartslag/snelheid ratio klopte perfect, maar in een wedstrijd moet hartslag hoger kunnen.

En dan hebben we nog het lopen. Dit ging best goed, ik koos een redelijk gemakkelijk tempo omdat ik geen zin had me te forceren. De achterstanden na zwemmen en fietsen waren al giganties.



En tenslotte, de triathlon stond geafficheerd als "recreatief" en zo had ik hem ook ingestoken: wat ervaring opdoen, niet overbelasten, relatief rustig aan. Wellicht dat met zo'n instelling het ook heel lastig is om voluit te gaan.

Uiteindelijk was het wel een fijne sportdag: lekker 2.5 uur sporten, daarna lekker moe en rustig. In tegenstelling tot hardlopen waarin ik wel uitontwikkeld ben, is in triathlon nog zo enorm veel verbetering te halen, wat ook fijn is qua sport hobby:
  • zwemmen moet in 20 ipv in 27 minuten kunnen, op termijn. En waarom dan niet 18 minuten, misschien kan dat toch ook wel?!
  • fietsen, dit kan met uitgeruster benen veel en veel harder. En met een snellere fiets ook nog weer harder.
  • lopen: als het moet kan dat natuurlijk ook veel harder.
  • wissels: ik koop een tri pakje.
Maar voor nu: over 2 weken staat er een 10k Winschoten op het programma. Ik ga even wat meer lopen om daar een sub 40 te kunnen produceren.

POV


Geen opmerkingen: