30 oktober 2015

80-20 de praktijk

Ik heb dan wel een leuk stukje geschreven, maar: houd ik mezelf er ook aan?

Het antwoord: JAAAAA@@@!!!!!!!$$$$$$

Want de laatste weken doe ik telkens ongeveer het volgende:

  • 2x een looptraining waarvan zo'n 10 minuten net boven VT1 (HF140-152) en 50 minuten rond HF130
  • 4x een fietstraining die voor de helft rond HF120 en voor de helft rond HF135 ligt: 250 minuten
  • Hier en daar nog iets sneller fietsen: 20 minuten rond HF145, 5 minuten rond HF155-160
  • 1x een VO2max fietstraining 20 minuten HF155.
Totaal: 300 minuten (81%) onder VT1, 30 minuten tussen VT1 en VT2, en 25 minuten boven VT2. 

Ofwel 6 uur goede training. 


Vandaag bleek dat ik alweer een week niet in de bovenste 10% had doorgebracht dus theoretisch zou ik weer goed uitgerust moeten zijn en de intensiteit moeten kunnen opbrengen. En JA! Dat lukte. 5x4 minuten op gemiddeld 287 watt, hartslag oplopend tot max 160. De grafiek:


De tweede en vierde reed ik op de manier van telkens 30 seconden hard 15 seconden rustig. Vandaar die kleine golfjes in de grafiek. Op het laatst voelde het flink verzuurd maar zie de grafiek: toch wel flink goed herstel telkens. 

Om met hardlopen te vergelijken: ik denk dat het overeenkomt met 5x1000 in 3.30 a 3.35, gevoelsmatig. Dus lekker in het goede gebied: VO2max. 

POV

ps. over die 80-20: het is ideaal. Ik mag nu weer een weeklang allerlei rustige relaxte trainingen doen zonder gevaar op overbelasting. En dat terwijl ik me na zo'n training eigenlijk helemaal niet slecht voel (want goed uitgerust eraan begonnen).

psw... ohja hardlopen. Enkel is vrij dun dus ik ga morgen denk ik iets als 10x2 minuten doen (onder voorbehoud: bij het eerste rare gevoel stap ik uit).



Geen opmerkingen: