20 december 2015

Okee het eerste "wedstrijdje" dan weer!


Tussen quotes omdat het alleen maar een testloopje was.

De 10 km van Peize is 9.83 kilometer lang (Beste organisatie: verleg het parcours 1 straat, na de start, en het parcours is 100% correct 10 kilometer. Of start 170 meter terug).

Ik liep 47.30, dus over een 10 is dat 48.20. Gemiddelde hartslag 140, dit is te hoog eigenlijk, ik ben het nog niet gewend om hoog tempo te lopen. Maar de enkel hield zich goed.

De Garmin grafiek: hartslag (via een polssensortje gemeten!), cadans (aantal passen per minuut, 174), en snelheid (meest tussen 4.40 en 4.55 per km). Overigens schijnt er een goede Review overdit horloge op de ProRun site te bestaan.



De dag daarna, meteen een duurloop van 14 kilometer die goed ging (geen last), en nog 40 minuutjes fietsen. Het begint allemaal beter te lopen.

Deze week totaal 61 66 kilometer lopen, en hier en daar nog wat fietsen en krachtoefeningen.

POV

ps. Ik voelde me heel fit dus 's avonds nogmaals 5k gelopen, een licht progressief loopje, nu met hartslag heel goed laag. Totaal vandaag 19 kilometer en het begint al normaler te voelen. En inclusief het fietsen kom ik op een heel mooi trainingsdagje. Nog even en ik kan weer Echt Trainen.



ps2. Moet nog weer even een beeldje corrigeren, ik hoor links en rechts dat ik met die enkel dan weer rust, dan weer train, door de pijn heen loop, waarom niet gewoon een maand niets doen dan ben je er af, etc etc etc. Daarom nog maar weer even wat redenen en feitelijke gebeurtenissen:

  • Ik heb de blessure nu 3 maanden. Eerst ruim 3 weken vrijwel niet gelopen. Toen de ergste zwelling voorbij was (oorzaak nog steeds onbekend, overigens), ben ik voorzichtig weer begonnen met belasten.
  • Bij enkelblessures is het belangrijk om al vroeg weer te beginnen met belasten (onder pijngrens, zie onder). Niet belasten cq rusten is minder goed omdat structuren te weinig belast worden,
  • Mijn opbouw is erg mooi lineair, beginnend met 60 minuten per week heb ik er elke week 20-30 minuten bij gedrukt, tot ik nu na 8 weken op een mooie 350 minuten zit. Snelheidswerk (zware belasting) grotendeels achterwege gelaten. Daar ga ik nu langzaam maar zeker weer mee beginnen.
  • Pijn: ik gebruik een 10-punten schaal. Hierbij is 10 ondraagelijke pijn, 0 geen pijn, 5 is vrij pijnlijk en beter niet doorheen lopen, 3 is "gevoelig, moet ik hier wel mee trainen". Ik train altijd alleen (ALTIJD) met een pijnniveau van maximaal 2. Gisteren was het niveau NUL, eergisteren EEN.
Kortom: alles gaat goed, maar er zitten nog altijd dagen tussen dat ik voel dat ik opeens een rustdag moet nemen. 


Geen opmerkingen: