23 januari 2016

Ondanks enkel de eerste Echte Intervaltraining

Misschien denk ik er teveel over na, die enkel.

Misschien had ik altijd al wel een 'raar gevoel' in de enkel maar onttrok het zich tot dan toe aan mijn bewustzijn. En door de blessure ben ik me opeens bewust van de kleinste pijntjes.

Maar de feiten:

  • enkel voelt 'raar'
  • linkervoet iets roder dan rechter, duidt op "een of ander probleem" met doorbloeding, zie foto
  • linkerenkel is iets dikker dan rechter, nog altijd. Aan achterkant vooral / rond achillespees, niet op foto te zien. En nee, het is geen "achillespeesblessure".
  • skippings en kaatsjes leiden tot pijn / steken (aan zij/voorkant van enkel, ca 1 cm binnenin)
  • rustig hardlopen voelt wel okee, maar wel 1 op schaal van 10 'pijn'.

Okee... omdat kennelijk hardlopen de enkelproblemen niet lijken te verergeren, en omdat woensdag het doen van enkele 15.5 km/u tempo's niet tot problemen leek te leiden: vandaag dan maar gewoon eens een Echte Intervaltraining gedaan: 10x500 vlot (10km tempo).

Tijden:
2.04 / 2.02 / 1.59 / 1.55 / 1.56 / 2.00 / 1.59 / 1.57 / 1.52 / 1.57,
gemiddeld: 1.58. 
Hartslag rond de 150 volgens de Garmin, maar als ik zelf klok aan de hals, rond 145 (!?).

Overigens gaf mijn Garmin nog wat leuke nieuwe statistieken: VO2max nu 56, en mijn Raceprognose laat allerlei interessante tijden zien:


Ofwel: op dit moment mijn droomtijden die ik waarschijnlijk nooit meer zal lopen.

Gevoel in de enkel Best okee. Het lijkt erop dat als ik maar 'netjes loop', recht vooruit afzetten, voet goed neerzetten, dat dan 15 km/uur ook prima gaat. Opzich is deze variant tempotraining overigens heel fijn omdat telkens na 2 minuten even pauze, even enkel losmaken, even de druk eraf halen. 

Verder merk je pas tijdens zo'n tempotraining dat je qua hardlopen 'uit vorm' bent. Benen zijn nog te slap om heel lang heel hard te lopen. Heeft volgens mijn niet zozeer met 'verzuring' of 'lactaat' te maken maar eerder met een soort loopritme en een bepaald soort beenkracht die je er met tempo's in ramt. 

Plan nu: 
  • Morgen 2x trainen / totaal 24? km, alles rustig.
  • Volgend weekend een continue duurloop van 22 km op 12 km/uur (als eerste aanzetje richting Parijs marathon).

POV

Geen opmerkingen: