01 februari 2016

Het UMCG, afdeling sport

Ha,


Vanochtend ben ik naar het UMCG geweest.

De enkel is weer eens gebogen, bedrukt, getest.
Voorlopige conclusie: ja hij is wat dikker. Mogelijk is er 'ergens' een irritatie maar die is nu niet goed te zien. Ja, voet kan daardoor wat roder zijn.

Plan A

Vervolgplan: opnieuw een echo (geen MRI) maken, maar voor de echo de enkel flink overbelasten, zodat hij wat dik is en/of pijnlijk, en de echo het eventuele probleemgebied goed in beeld kan brengen.

Plan B

Als daarna nog niet duidelijk is, dan komt plan B in zicht: de linkerenkel lijkt wat onstabieler dan de rechter. Hierdoor moeten bepaalde pezen te hard werken om hem recht te ouden, en raken ietsje overbelast.
Het zou zelfs kunnen doordat ik in de zomer 3 weken niet gelopen heb, bepaalde kuitspieren onttraind zijn geraakt waardoor de load meer op de pezen is komen te liggen (kanttekening: het lijkt me onwaarscijnlijk dat ik te slappe spieren zou hebben. Ze doen het uitstekend en zijn sterk. Dus kweenie... maar misschien zorgt krachttraining toch voor een effectje) In dat geval voldoet het volgende plan:

  1. Hard doortrainen op de fiets
  2. Krachtoefeningen doen voor kuiten/omliggende spieren
  3. Rustig hardlopen en gedoseerd hoger tempo gaan lopen
  4. Alles is weer op sterkte en de sterkte onderhoudt zichzelf, en ik kan weer heel hard trainen qua lopen.



Datum Echo: 22 februari

Dit is net na 21 februari, de dag van de Mensinghe Marathon. Ik heb me ervoor ingeschreven, en ik begrijp nu dus dat ik mijn enkel daar mag overbelasten. Ik mag dus bijvoorbeeld 30 kilometer in flink tempo lopen en de volgende dag met een dikke poot naar de echo gaan. Ok.. ik zal zien.

Klein probleempje is uiteraard dat ik een probleem heb met moedwillig overbelasten. Ik ga dan ook niet doorlopen als ik stekende pijnen heb. Maar wellicht zal een 30k genoeg zijn om een reactie uit te lokken.

Voor het bezoek vanochten, heb ik trouwens ook geprobeerd mijn enkel zwaar te belasten, door 48 km in de laatste 4 dagen te lopen:

  • Donderdag 17k rustig (11 km/u)
  • Vrijdag 4k op 12-13 km/u
  • Zaterdag 12k loopband in 59 minuten
  • Zondag eerst loopgroeptraining 6k, daarna 10k in 49.10
Maar ondanks dit, toch niet veel problemen. 

POV

ps... de maandag: 50' hometrainer, en nog 5k loopband ca 12.5 km.u. EN wat kuit krachtoefeningetjes. Daarna de dinsdag ca 10 kilometer, wat eigenlijk heel goed ging. En de woensdag ca 11 kilometer inclusief wat stukken op 15 km/uur, en, jaja, houjevast, ik heb de enkel vrijwel niet gevoeld. Dus da's mooi. Minder mooi is dat ik nu mijn rechterknie voel. Maar weer even rusten.

Maar heel lekker gevoel trouwens dat de 74 kilometer die ik de afgelopen 7 dagen gelopen heb, zich direct vertaalt in 'goede benen'. Een gevoel van macht en heel gemakkelijk 12-13 km/u kunnen lopen.

Komende zaterdag denk ik proberen 24 km te lopen en kijken wat er gebeurt.


Geen opmerkingen: