21 februari 2016

Merkwaardige blessure ontwikkelingen

Want tja... ik had de opdracht om 'mijn enkel te overbelasten' ivm de echo die morgen gemaakt gaat worden.

En daarom vrijdag maarliefst 28 kilometer gelopen (2.16), en ik voelde de enkel eigenlijk nauwelijks. Dat wil zeggen: van tevoren wel iets, maar tijdens werd ie soepel, en een dag later wel enige reactie.
De grafiek van de 28 km:




De zaterdag een risicoloos fiets trainingkje, 40 minuten op 200-240 watt, en wat kracht. Hierdoor werd de enkel die ik toch wel weer iets voelde, soepel.

En dan de zondag: in de ochtend 10 kilometer over het MensingheMarathon parkoer. Hier 100% nat geregend, maar het tempo lag laag en verder geen problemen. Toen in de middag van 12 tot 2, op de hei gestaan om wat foto's te maken. Na een paar foto's werd mijn camera te nat, wegens de horizontaal voorbijrazende regen.

Hierdoor kon ik mijn voornemen, om mooie foto's te maken niet ten uitvoer brengen. Maar: er zijn er een paar gelukt, hierbij een sfeerbeeld. Omdat er zoveel druppeltjes rondzwierven op de lens niet 100% scherp:



Okee...

Toen, zondagavond, MIJN EERSTE SNELHEIDSTRAINING in 5 maanden gelopen. Dat is al een wonder, maar nog opvallender dat ik mijn enkel vol kon belasten. Geen centje pijn, hooguit na afloop wat tinteling.

De training: 14x1' met 1'pauze. Tempo: gemiddeld 16.2 km/uur. Lekker.

En dan op naar:


De Echo

Deze echo duurde zo'n vier minuten. Veel korter dan de meer gedegen echo bij van Veenen Roden. Eigenlijk erg teleurstellend: er werd niet grondig naar de enkel gekeken, er werd slechts snel even gekeken of pezen okee waren en of er vocht omheen zat. En de weinig verrassende uitkomst van dit flut onderzoekje was dat er wat vocht rond de peroneuspees zit.

Daarna nog een gesprekje met de arts, en het komt allemaal op het volgende neer:
  • Behandeling zoals injectie o.i.d. niet nodig omdat ik al goed belastbaar ben
  • Enkelversterkende (stabiliteits-) oefeningen zijn nodig
  • Oorzaak van het 'knel' gevoel en rode voet is die zwelling
  • Enigszins voorzichtig blijven trainen
Dit is nu typisch een kip-ei probleem: de dokter zegt dat die zwelling komt door een of andere overbelasting misschien door onstabiliteit in die enkel en dat ik daardoor een wat rode voet heb. Ik zeg dat er 'ergens in de enkel/voet een probleem zit' en dat daardoor de voet niet goed voelt en dat ook daardoor, er wat vocht rond pezen is komen te zitten. Ziehier fotootje. Linkervoet is roder, aderen zijn meer opgezwollen, ik voel dat er ergens een blokkade zit.


Ik wil weten wat er fout zit in de voet, maar volgens de dokter moet ik gewoon de enkel versterken en rsutig door trainen. Het punt is: ik ben meer geneigd mezelf te geloven dan de dokter. Ik voel hoe het zit, en de dokter heeft in totaal 30 minuten van zijn tijd tot nu toe aan mij besteed.

Het probleem is: wat moet ik doen?
  1. Ik kan nogmaals proberen het UMCG te overtuigen grondiger onderzoek te doen maar dat voelt een beetje raar. Misschien mailtje sturen met mijn 'mening'.
  2. Ik kan naar een podoloog gaan die eens goed naar die voet gaat kijken. 
  3. Ik kan terug naar van Veenen die me tenminste serieus neemt.
  4. Ik kan gewoon doortrainen want het lijkt belastbaar.

Okee.. nu genoeg over die enkel, ik ga weer eens wat gewone trainingsblogs en interessante nieuwe ideëen opschrijven. Er zijn zoveel onderwerpen.

POV

Geen opmerkingen: