15 oktober 2016

Blokken, hartslag, marathontraining

Er zijn nu bijna drie weken eerste marathontraining gepasseerd.

Het is duidelijk dat de fietsconditie in zekere mate op het hardlopen is overgegaan.

Ik loop zeer gemakkelijk zo'n 5.10-15 per kilometer, in de duurlopen.
Hartslag is daarbij een ongekend lage 115 a 120.

Maar het opdoen van marathonSNELHEID is een heel ander verhaal. Ten eerste is daar nog altijd de enkel. Deze voel ik nog een beetje als ik veel train. Ik durf nog altijd niet ongeremd hard te gaan.

De eerste blokjes-trainingen zijn geweest:
  • 22 km met 4-4-2 kilometer op 4.45 per km. Hartslag ca 132 hierbij ofwel ca 13 slagen onder 'marathonhartslag'. Omdat ik per 10 slagen 22 seconden harder ga, hoort bij 4.45/132, reken-reken-reken.... een marathonsnelheid van... jawellll.... 4.16 ofwel DRIE UUR TEMPO. Helaas trekken mijn benen dit tempo nog niet. Ik kan het denk ik nu een 50 minuten volhouden.
  • Een 22.5 kilometer met laatste 7 km op 4.43 per km. Hartslag vergelijkbaar.
  • Gisteren: een 23.2 kilometer met 6.5 / 5 km op ca 4.38 en ca 4.34. Deze laatste op hartslag 139, wat een marathonsnelheid van ca 4.20 oplevert (was niet een heel goede dag met slaaptekort etc).
Conclusie: ergens zit het er wel in dat 3 uur tempo maar eerst moet het gevoel van vrij soepel 4.15 lopen weer worden aangeleerd/opgetraind. 

Andere conclusie: bij wielrennen worden een heleboel spieren gebruikt (o.a. het hart, daarom is dat ook zo sterk nu, en bovenbenen), maar ook een heleboel spieren niet. Zoals allerlei kuitspieren, houdingsspieren in de romp. Beste manier om deze te trainen: veel lopen. Tempo's lopen.

Ook zou het fijn zijn om een tijdje op hartslag 150 te kunnen lopen maar ik ben daar simpelweg nu nog "te slap voor". Tempo's lopen dus. 

Maar niet teveel tempo's want: enkel, voet, grote teen...  Ik moet als het ware een steil stijgend pad van progressie bewandelen, een pad dat vergeven is van de booby traps en losse stenen. Maar ik ben ervaren, we gaan het doen. 

Een ideale trainingsweek de komende week zou zijn:
  • zo: ochtend clubtraining met wat rustige tempo's, 's avonds bijvoorbeeld 12 km T12.5
  • ma: avond 10k rustig
  • di: 6x1000 4.00
  • wo: clubtraining met wat rustige tempo's
  • do: fietsen ca 80 minuten
  • vr: 14 km met 2x1000 vlot 4.00
  • za: 25 km met 6-4-2-1-1 km T13/13.5/14/14/14, iets meer wennen aan marathontempo.
Grand total 100 km.

Maar dit zal vast niet lukken. Ik reken nergens op.


POV


Geen opmerkingen: