07 oktober 2016

Nog 184 nachtje slapen: een eerste tussenstand

Dag allemaal,

Ruim twee weken geleden, op de woensdag, begon mijn queeste naar een sub 3 uur in Rotterdam'2017. Nog 200 nachtjes!

Je knippert twee keer met je ogen, en in no time is daar al 16 dagen van om!

Een tussenstand: ben ik enigszins on track?


Trainingsoverzicht

Wo: 15k incl. wat tempo's, want het voornemen is om de enkel meteen goed te belasten. Ik wil niet er over twintig voorzichtige dagen achter komen dat ik toch niet goed kan trainen.
Do: fietsen 40k
Vr: eerste lange duurloop 19k (met pauzes) basistempo 5.17
Za: fietsen 30k incl 2x4k hard
Zo: fietsen 30k incl 2x4k hard, en een rustige 11k zondagtraining
Ma: 12k rustig. Vermoeide benen
Di: 10k rustig. Erg slechte benen
Wo: 10k rustig. Slechte benen
Do: 12k met tempo's 1600-1400-1200-1000-800, T4.05 per km. Goede benen (voor het eerst in lange tijd)
Vr: rust
Za: 22k met blokken 4-4-2k T12.5
Zo: 13k rustig
Ma: rust
Di: 11k met 1000/400/400/400/200 in 3.49/91/87/89/41, vlot dus
Wo: 12k met wat rustige tempo's
Do: 13k rustig
Vr: rust
Za: 22.5 km in 1.51.30
Zo: ochtend 10k, avond 11k

TOTAAL: 202k in 19 dagen. En nog wat fietsen. Fijn.

Inclusief fietsen (totaal 100k hard) is het omgerekend 232k in 19 dagen ofwel 12.5k per dag. Bijna up to par.


De Enkel

De wordt niet erger van dit alles. Ik moet geen dingen doen als sprongen en heel hard door het bos lopen, dan gaat het goed. Toevoeging zondag 9 nov: zelfs 43km in één weekend is goed gegaan. Enkel voelde vanmiddag tijdens de training vrijwel normaal, is al lange tijd niet gebeurd.


De trainingsaanpak en vooruitblik

De discussie barst los. Dinsdag in de kleedkamer kreeg ik al wat vraagjes als "waarom bouw je het zo snel op", "waarom train je zoveel" "doe toch voorzichtig" en dergelijke hints.

Daarop zeg ik: het is nodig om grenzen op te zoeken. Pas op het grensvlak van je kunnen, leer je je mogelijkheden kennen. Pas als je ergens tegenaanloopt word je geprikkeld. Pas als de enkel zwaar belast wordt, gaat hij zich aanpassen.

Het is altijd mogelijk om "oeps ik ging iets te ver" een stapje terug te doen.

Marathons vereisen nu eenmaal veel training. Als er in februari een week van 110 met daarin 32km inclusief 5-4-3-2 kilometer T14.5 gelopen moet kunnen worden, moet ik met daarop goed voorbereiden.


De Ervaring

A) ik heb enorm veel ervaring. Ik weet ook precies wat ik moet doen voor een sub 3 uur....
B) de laatste twee weken heb ik ervaren als Genieten! Eindelijk weer eens een lekkere 22km duurloop. Eindelijk weer eens wat diepere vermoeidheid in bovenbenen die zo noodzakelijk is voor progressie. Eindelijk weer eens met een gemakkelijk gevoel 12+ km/uur kunnen lopen.


De toekomst

Niet teveel plannen, maar wel: nog een week of drie rond de 80 km/week proberen te lopen en daarna verder kijken. Een paar duurlopen van ca 22-25 proberen te doen.


POV





2 opmerkingen: