17 december 2016

Jeej! 9.92 km in 40.40 EN geen last enkel

Eindelijk weer eens een wedstrijdje gelopen.

Met de Asics Gel Hyperspeed. Superlichte schoentjes.
Het was een risico om ze opeens in een wedstrijd aan te doen want hoe zou de enkel dit vinden?

Bleek goed te gaan. Zoals verwacht werkte de combi: Hyperspeed - Steunzool, perfect: goede grip op de grond, heel stabiel vanwege de dunne zool en de steun van de steunzool. Het voelde zelfs zo goed dat ik deze schoenen overweeg op de Marathon Rotterdam. Nu liep ik gemiddeld 4.06, dan zal ik over 42 km gemiddeld 4.16 moeten lopen voor een nipte sub 3 uur (42.195 * 4,16 = 3.00.03). Lijkt niet onmogelijk.

Het ging zelfs zo goed dat ik wat te hard wegging. Ik zag tussentijden van 3.48 / 3.50 / 3.58 over de eerste 3 kilometer. Zal wel ietsje te kort gemeten zijn maar: dit tempo heb ik eigenlijk dit hele jaar nog niet gelopen (afgezien van een enkel duizendje). Ik liep gemakkelijk en voelde geen verzuring. Opzich prima dus... Ook heel fijn dat ik eindelijk weer eens op de anaerobe drempel liep. Hartslag was gemiddeld 155 wat net boven de drempel van 154 is, zoals te verwachten op een 10k. 

Het enige probleem was, dat ik wel wat te hard ging waardoor ik na zo'n 8 kilometer (zie https://www.strava.com/activities/804370492) leeg was en nauwelijks meer op mijn benen kon staan. Na 8 km in ca 32.00 kon ik er slechts 8.40 over de laatste 2 uit persen. Heb niet geforceerd want als ik zou 'rammen' dan zou dat niet goed voor de enkel zijn. Maar indien forceren dan zou een tijd dicht bij de 40.00 mogelijk zijn geweest. 

Maar enkel hield zich dus ook prima.

Ik denk dat met de kennis van vandaag en iets scherpere training ik onder de 40 moet kunnen lopen. Dan is het niveau nog niet genoeg voor een sub 3 uur overigens, daarvoor moet ik rond de 39 of iets sneller lopen. 

POV

Geen opmerkingen: