09 februari 2018

Marathon; Looptechniek

... dit wordt een extreem saaie maar o zo informatieve blog!


Marathon Rotterdam Voorbereiding

Tussenstand:
  • 48 dagen getraind.
  • 544 kilometer gelopen. Gemiddeld 79 km/week
  • 140 kilometer (omgerekend) alternatieve training, voornamelijk fietsen met hartslag rond 125-40.
  • Totaal gemiddeld 100 km/week
Loopkilometers:
  • 220 km heel rustig (10-12 km/uur)
  • 197 km iets vlotter (12-13 km/u)
  • 97 km vlot-tot drempeo (13-14.5 km/u)
  • 30 km op of iets boven drempel 
  • 2 km 'snel'
Qua verdeling dus ca 75% rustig, 18% rond/onder marathontempo, 7% 'snel'. 
Plaatje voortschrijdend gemiddelde (7-daags voortschrijdend) incl fietsen:

Wat moet er nog gebeuren: heel erg veel. 

Vanavond en morgenochtend lange vlotte marathontempo's en hopen dat ik geen liesproblemen oid krijg. Ook hopen dat ik niet ziek word want voel me niet super... wat hoofdpijn, hoge hartslag etc.
Edit: 
Vrijdagavond 13.5 km loopband, waarvan 10k T14 en nog wat in/uitlopen. Ook nog 40' vlot fietsen. Zaterdagochtend: 26.5 km buiten. Goede duurloop.


Globaal schema komende zeg 2 weken

vrijdag: 80 minuten fietsen / 6 km lopen (equivalent 22 km)
zaterdag: 26 km lopen incl 2-2-3-4-4 km T13: nog geen marathontempo maar moet voorzichtig doen
zondag: 10 km rustig en wat fietsen (equivalent 20 km)
maandag: kracht en kort fietsen
dinsdag: 18 km marathontempo loopband
woensdag: rustig kort lopen (10)
donderdag: 80 minuten fietsen
vrijdag: rust 
zaterdag: Looptechniek sessie, zie onder
zondag: 10 km rustig en wat fietsen (equivalent 20 km)
maandag: kracht en kort fietsen
dinsdag: 22 km marathontempo loopband
woensdag: 10 km rustig
donderdag: 80 minuten fietsen
vrijdag: rust
zaterdag: 32 km met wat blokken (bijv 5-4-3 km T13-14)
zondag: 10 km rustig en kort fietsen (equivalent 16 km)

ca 260 km equivalent in 17 dagen (waaronder 170 ofzo lopen met veel marathonkwaliteit).

Er is te zien dat ik focus op lange stukken met marathontempo. Ik doe geen lange heel rustige duurlopen om geen overbodige belasting te hebben. Er is wel voordeel aan lange rustige lopen, maar ik ben zover in mijn loop ontwikkeling dat ik niet zoveel win met lange rustige duurlopen (denk ik). Als ik wil herstellen kan ik beter gewoon een dagje rustig kort trainen. Als ik inhoud wil krijgen gaat de opbouw sneller met lange vlotte stukken.

Anders geformuleerd: ik heb nog 50 dagen. Met welke training krik ik mijn niveau heel snel op terwijl ik toch niet teveel risico loop? Met gerichte marathontempo training gecombineerd met rust/rustige dagen/fietstraining.

We zullen zie hoe het gaat.... 


LOOPTECHNIEK

Ik was gevraagd om op 17 februari wat te vertellen over looptechniek in combinatie met de Milestonepod. Dit zal gebeuren bij de RunnersWorld Groningen (als er voldoende deelname is...). Zie onder.

Ik zal focusen op:

  • Een paar mooie video's met de vraag: wat klopt hier wel en wat niet
  • Per looptechniek item wat interessante weetjes, 'andere' gezichtspunten dan iedereen denkt, en verbetersuggesties:
    • Hoe belangrijk is de exacte voetlanding (voor/midden/hak): minder belangrijk dan je denkt. Het gaat er vooral om op welk punt je landt EN HOE JE LICHAAMSSPANNING DAN IS.
    • Het belang van elastische werking van allerlei pezen en hoe trainen we dit. Trainen via tempolopen - sprints - hoedjes is veel beter dan het doen van allerlei exotische 'slimme oefeningen'
    • Lopen is een timing + kracht sport. Kracht omdat je bij elke pas een piekkracht van 2 a 3x je lichaamsgewicht krijgt, timing omdat je op exact het goede moment de kracht moet leveren.
    • Aan sommige looptechniek aspecten wordt onterecht veel aandacht besteed, terwijl het geen oorzaken, maar gevolgen zijn van goede techniek. Bijvoorbeeld het omhoogkomen van de hak of het omhoogkomen knie. 



Verbeter je looptechniek - Groningen

Als je een over een goede looptechniek beschikt, kun je onderweg nog meer van het lopen genieten. Met een goede techniek loop je efficiënter, waardoor je het langer kunt volhouden en ook sneller kunt lopen. Bovendien verkleint het hebben van een goede looptechniek ook de kans op blessures. 

Onze zeer ervaren ProRun trainers kunnen je helpen je looptechniek te verbeteren. Tijdens de clinics leer je wat een goede looptechniek inhoudt en krijg je een serie oefeningen zodat je na afloop ook zelf verder aan je techniek kunt werken. Als ondersteuning hiervoor ontvang je tijdens de clinic gratis  een MilestonePod: het ideale hulpmiddel voor de verbetering van je looptechniek!

Trainer: Paul Oude Vrielink
Locatie: Runnersworld Groningen
Aanvang; 09.30
Einde: 12.30 
Prijs € 69,00  (Inclusief videoanalyse van je looptechniek, een Milestonepod en koffie & thee) 

Korting voor Milestonepodbezitters. 
Heb je reeds een Milelstonepod dan betaal je € 49 voor deelname aan deze clinic. Milestonekorting

Laatste informatie ontvang je in de week voorafgaande aan de clinic


Geen opmerkingen: