15 februari 2018

Training Marathon: het wordt spannend!

Want: zal ik erin slagen progressie te tonen?

Afgelopen vrijdag en zaterdag liep ik achtereenvolgens 14km in ongeveer een uur, op de loopband, en 26 kilometer in 2.03 buiten. Reden: specifieke marathonbelasting op zowel vrijdag als zaterdag. Het tweede uur zaterdag op 13 km/u op gewone trainingsschoenen was vrij pittig...

Deze combi was perfect maar kostte best veel kracht. Dit merk ik dan de dagen erna (ik weet exact wat er gebeurt na zo'n combi). Op de zondag 15 kilometer rustig. 's Maandags 45 minuten fietsen hometrainer en daar voelde ik: een zware loomheid, en ook een beetje een rare hartslag: heel erg laag en heel krachtig. Dit laatste is voor mij een teken dat het parasympatische zenuwstelsel sterk de overhand heeft en dat er allerlei herstelwerkzaamheden bezig zijn. Ik moet op dat soort dagen absoluut niet 'hard' trainen omdat dat dan volkomen verkeerd uitpakt.

De dinsdag krachttraining waarbij ik na enige uitdagende woorden van heer S., 21 (eenentwintig) keer kon opdrukken. Nog niet erg veel, maarja.... meer zat er niet in. Wel waren benen inmiddels sterk genoeg om te doen:
  • 18x160 kg legpress (90 graden dus diep)
  • 2x11xsplit squat (1 been voor) met 40 kg
  • 2x15x full squat (bovenbenen vrijwel horizontaal) voor bilspier ontwikkeling
De woensdag bestond de training uit 6x150 meter en twee daarvan deed ik voluit. Ik tikte de 22 km/uur aan! Voor de rest rustig. Donderdag even weer eens zwemmen en 3 km rustig lopen.

MORGEN

Vrijdag zal ik ongeveer het volgende proberen: kwartiertje infietsen om risicoloos warm te worden;

Daarna blokken loopband:In rood de realisatie
  • 1 km T12 (5') 4.45
  • 5 km T14.5 (20.45') T14.6
  • 1 km T12 (5') 4.30
  • 4 km T15 (16') T14.8
  • 1 km T12 (5') 4.26
  • 3 km T15.2 (11.50) T15.0
  • 1 km T12 (5') 4.35
  • 2 km T15.4 (7.50) T15.4 (1600m)
  • 1 km T12 (5') 4.30
  • 3 km T14.1 (marathontempo) (13') T15.4 en T14
  • 1 km rustig (5.30') 4.40
Totaal: 23 km in ongeveer 1.40 (netto 1.36.07) uur. Hoewel ik zal proberen om de eerste 22 km in 1.33 te lopen als geheim sub-doel (overigens alles nog ruim onder drempel). Algeheel doel van de training is marathonspecifieke training verhogen zodat ik via tussenstapjes (3x5k mar tempo; 7-6-5 k mar tempo; 26k mar tempo) de sprong naar de hele marathon kan wagen. Dus gelukt, met de halve marathon tussendoor in 1.27.30. 

Als dit goed lukt, dan wil ik volgende week 30km road to rotterdam, op wedstrijdschoenen, en daarin 3x5 km vlot (14.2) lopen. Zal lastig worden, maar het moet..... (of eigenlijk: dat is onzin, er moet niets, het is allemaal hobby en een beetje een soort spelletje dus....). 

POV

Ps. De training was vrij lastig, mentaal gesproken. Na 1 km op tempo 14.6 vroeg ik me af waar ik mee bezig was maar een stemmetje in mij zei: niet zeuren nu, je wil toch zo graag onder de 3 uur lopen? Nou dan. Ben je een keer niet geblesseerd en gewoon in de gelegenheid om hard te trainen, begin je te piepen dat het moeilijk is!

Ik ging even naar het toilet en herpakte me, na twee kilometer hard gelopen te hebben. Ik zei: ok ik ga kijken hoever ik kom. En toen eenmaal het besluit om "dan maar pijn te lijden" was gevallen, ging het eigenlijk best goed. Ik kon me blijven concentreren op ontspanning en ik kon ook de hardere tempo's (2.6k T15 en 1.8k T15.4) goed lopen. De laatste 3 km met nieuwe schoenen (asics racer) gingen nu heel goed in grotendeels 14.6 km/uur.

Ook qua fitheid voelde ik me op het laatst weer beter worden. Die 14.6 had ik zeker nog 6 of 8 kilometer kunnen doortrekken als het gemoeten had. Raar.... dat het dan in het begin zo lastig gaat. 



Geen opmerkingen: